Download nu!
Dé Beheermakelaar App
HomeFinancieel adviesBelastingaangifte

Belastingaangifte

Uw belastingaangifte is direct een goed moment om te checken of uw voorlopige teruggave ook nog klopt. Waar moet u precies op letten bij uw belastingaangifte?

De Belastingdienst heeft al veel gegevens voor u ingevuld. Zoals u inkomen, de hypotheekrente die u betaald heeft in 2017, de WOZ-waarde van uw woning en uw spaarsaldo. U moet deze gegevens nog controleren. 

Heeft u een huis gekocht? Veel kosten zijn dan voor u aftrekbaar

Heeft u in 2017 een huis gekocht? Dan mag u een aantal kosten eenmalig aftrekken van uw belastbaar inkomen, namelijk:

  • Advies- en bemiddelingskosten voor de hypotheek
  • Taxatiekosten voor het verkrijgen van de hypotheek
  • Notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte
  • Kosten van Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
  • Heeft u een nieuwbouwwoning gekocht, dan kunt u ook de bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst aftrekken.

Hypotheek overgesloten? Kosten ook aftrekbaar

Als u in 2017 uw hypotheek heeft overgesloten, dan mag u de kosten die u gemaakt heeft voor het oversluiten van uw hypotheek ook eenmalig opgeven bij uw belastingaangifte van 2017. Dit zijn de volgende kosten:

  • Advies- en bemiddelingskosten voor het oversluiten van uw hypotheek
  • Taxatiekosten voor het verkrijgen van de hypotheek
  • Notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte
  • Kosten van Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
  • Boeterente

Heeft u deze kosten meegefinancierd in uw nieuwe hypotheek? Dan mag u de rente die u betaalt over dat extra hypotheekbedrag niet van de belasting aftrekken.

Tijdelijk twee huizen: Hoe zit het met de hypotheekrenteaftrek?

In principe mag u alleen de hypotheekrente die betrekking heeft op het huis waar u ook daadwerkelijk woont van de belasting aftrekken. Er is een uitzondering. Heeft u een nieuw huis gekocht, maar uw oude huis nog niet verkocht? Dan heeft u tijdelijk twee huizen en dus ook twee hypotheken. U mag dan ook de hypotheekrente van uw oude hypotheek nog maximaal 3 jaar van de belasting aftrekken. Voorwaarde is wel dat uw oude woning te koop staat en in die tijd niet wordt verhuurd. Rente over restschuld aftrekbaar.

Heeft u uw vorige woning met verlies verkocht? En heeft u hiervoor een bedrag moeten lenen? Dan mag u de rente over deze lening maximaal 15 jaar van de belasting aftrekken. Aftrekken kosten royeren oude hypotheek.

Heeft u uw huis verkocht en de hypotheek volledig afgelost bij de geldverstrekker? Dan moet u deze laten uitschrijven (ook wel doorhalen of royeren genoemd) uit het kadaster. De notaris regelt dit voor u. Ook deze notariskosten kunt u bij uw belastingaangifte van uw belastbaar inkomen aftrekken.

Lineaire of annuïteitenhypotheek? Pas uw voorlopige teruggave aan.

Als u een annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek heeft, lost u iedere maand een stukje van uw hypotheek af. Hierdoor betaald u ieder jaar steeds wat minder hypotheekrente. En is dus het bedrag dat u af kunt trekken van de belasting ook ieder jaar wat lager. Heeft u een voorlopige teruggave aangevraagd? Check dan of de hypotheekrente die u daarbij heeft opgegeven niet te hoog is. Anders loopt u het risico dat u later juist een bedrag moet terugbetalen aan de belastingdienst. Uw voorlopige aanslag wijzigt u via de website van de Belastingdienst.